Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy to Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego — www.pierwszaki.eu.
Każde dziecko ma prawo być zdolne i mądre, nawet jak chodzi do szkoły!
Dziecko przychodzi do szkoły z ogromnym bagażem umiejętności, doświadczeń i osobistym stylem uczenia się — swoją bogatą historią życia.
W szkole, w pierwszych latach nauki, u dziecka kształtują się fundamenty wielu istotnych przekonań na temat własnych możliwości (poczucie własnej wartości, obraz samego siebie), także odnośnie uczenia się, co w istotny sposób wpływa na jego przyszłe funkcjonowanie, nawet na całe życie.
Jakość pierwszych edukacyjnych doświadczeń ma kapitalne znaczenie dla dalszej kariery szkolnej i życiowej dziecka! Jest to główna idea przewodnia Projektu „Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy”.
Bazą teoretyczną jest Teoria Wielorakich Inteligencji autorstwa Howarda Gardnera, która została uznana za jedno z największych osiągnięć nauk społecznych końca 20. wieku! Edukacja oparta na założeniach WI to edukacja skonfigurowana do autentycznych potrzeb i możliwości uczniów — edukacja na miarę XXI wieku. Zrozumienie Teorii Wielorakiej Inteligencji i wprowadzenie jej zasad do konstrukcji systemu edukacyjnego w przedszkolach i szkołach może wręcz zaowocować „przewrotem” na miarę kopernikańskiego!
Zgodnie z ideą WI praca z dziećmi w szkole powinna polegać na tworzeniu bogatego (w sensie wielorakiej stymulacji) środowiska edukacyjnego, tj. takich warunków, które umożliwiają dzieciom manifestację WSZYSTKICH RODZAJÓW INTELIGENCJI; nie zaś – tylko inteligencji faworyzowanych w tradycyjnym systemie edukacji (tzw. inteligencji szkolnej). A zatem tworzy się warunki do ujawniania inteligencji:
- językowo-lingwistycznej
- matematyczno – logicznej
- wizualno-przestrzennej
- przyrodniczej
- muzycznej
- kinestetycznej (ruchowej)
- interpersonalnej (społecznej)
- intrapersonalnej (refleksyjnej)
Praca z dziećmi jest prowadzona podczas zajęć obowiązkowych oraz na zajęciach dodatkowych. Nauczyciele – mogą realizować autorskie pomysły, wyzwalając własną kreatywność pedagogiczną. Nauczyciel współpracuje z rodzicami/opiekunami dziecka. Wspólnie poznają dziecko, razem opracowują wstępną diagnozę profilu WI dziecka. Na tej podstawie nauczyciel projektuje sytuacje edukacyjne tak, aby dziecko miało szansę działać w obszarze swoich mocnych stron. A po nabraniu zaufania i ugruntowaniu poczucia własnej wartości – otworzyło się, bez lęku, na obszary w których jest słabsze. Bo tylko taka kolejność gwarantuje u dziecka pojawienie się otwartości na nowe, trudniejsze dla niego sytuacje.
Wierzymy, że Projekt ”Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” istotnie przyczyni się do upowszechnienia — w ogólnokrajowej skali – modelu edukacji dostosowanej do potrzeb i stylu uczenia się każdego ucznia, umożliwiając każdemu dziecku odnoszenie sukcesów, nie tylko w szkole! (styczeń 2010, oprac. M. Taraszkiewicz).
“Pierwsze uczniowskie doświadczenia – drogą do wiedzy” — I etap
I etap projektu prowadziła Bożena Kamińska w I semestrze roku szkolnym 2009/2010. W ramach zajęć dzieci brały udział w wycieczkach, obserwowały przyrodę, robiły doświadczenia. Wspólnie z nauczycielem organizowały spotkania dla rodziców wiele spotkań z rodzicami. Projekt zakończono prezentacja osiągnięć uczestników projektu.
“Pierwsze uczniowskie doświadczenia — drogą do wiedzy” — II etap
II Etap projektu edukacyjnego współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego- „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” zakończył się w czerwcu 2010.
Bazą teoretyczną Projektu jest Teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera, która została uznana za największe odkrycie nauk humanistycznych XX wieku. Zgodnie z tą teorią, każdy ma własny profil inteligencji. Nie ma profilu lepszego, ani gorszego. Każdy profil inteligencji jest dobry, tak samo wartościowy, bowiem określa profil naturalnych zasobów człowieka.
Uczniowie, w utworzonych w klasie Ośrodkach zainteresowań, mogli realizować działania edukacyjne zgodnie ze swoimi możliwościami, zdolnościami i talentami.
Głównym zadaniem programu zajęć pozalekcyjnych pt. „Bajka różne ma imiona” było rozwijanie inteligencji wielorakich z wykorzystaniem otrzymanych, w ramach projektu pomocy.
Realizacja programu odbywała się m.in. poprzez:
- tworzenie sytuacji umożliwiających rozwijanie wypowiedzi, tworzenie własnych bajek i odgrywanie ról,
- rozwiązywanie bajek matematycznych i logiczne rozwiązywanie problemów,
- rozwijanie wyobraźni przez tworzenie i projektowanie,
- organizowanie zajęć sprzyjających wzajemnej współpracy.
„Spotkanie bajek” to podsumowanie osiągnięć uczniów po 5 miesiącach zajęć pozalekcyjnych. Dzieci przeniosły zaproszonych gości: Pana Waldemara Urbaniaka Kierownika Referatu Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Panią Annę Świegot – redaktora Ilustrowanego Tygodnika Powiatowego, rodziców, młodszych kolegów z oddziału przedszkolnego oraz uczniów szkoły odgrywanymi rolami oraz śpiewem i tańcem do Krainy Baśni i Bajek.
W szkole spotkaliśmy: Czarodzieja, Jasia i Małgosię, Koziołka Matołka, Wróżkę, Kopciuszka, Wilka, Księcia Kraka ze smokiem Wawelskim oraz Krasnoludki z Królewną Śnieżką. Wspaniałe stroje aktorów to zasługa zdolnych mam wspierających całe przedsięwzięcie.
W teatrzyku kukiełkowym wystąpił Słoń Trąbalski oraz Kaczka Dziwaczka. Bohaterowie wszystkich bajek wspaniale ze sobą współpracowali.
Niezwykłych wrażeń dostarczyły Baby Jagi tańczące na brzozowych miotłach. Taniec z chustą Klanzy oraz wręczenie lizakowych pacynek myszek (elementu projektu), zakończył ten niezwykły pokaz.
“Pierwsze uczniowskie doświadczenia – drogą do wiedzy” — III etap
Od 2 listopada 2010 roku rozpoczął się III etap realizacji Projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. Koncepcja projektu oparta jest na założeniu, że każde dziecko jest zdolne, a rolą dorosłych jest te zdolności dostrzec, rozwijać i wspierać. W tym też celu odbyły się spotkania z rodzicami, na których przedstawiono założenia Projektu w oparciu o teorię Howarda Gardnera.
Do III etapu Projektu przystąpiła klasa pierwsza wraz z wychowawczynią Joanną Muchą.
Od 4 stycznia 2011 roku rozpoczęły się zajęcia pozalekcyjne, których realizacja opiera się o autorski program „ Jesteśmy pierwszakami, wszystko nas interesuje, wszystko nas ciekawi”. Podczas zajęć uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, zamiłowania i talenty. Uczą się współpracy i współdziałania w grupie. Chętnie uczestniczą w tworzeniu krótkich scenek z wykorzystaniem pacynek i instrumentów muzycznych. Porządkują i układają historyjki obrazkowe, rozwiązują rożne problemy matematyczno-logiczne oraz poznają tajemnice świata przyrody. Tworzą różne prace plastyczno- techniczne. Zajęcia organizowane są w sposób interesujący dla każdego dziecka, wspierają rozwój umysłowy, emocjonalny, społeczny, fizyczny i motoryczny dzieci. Projekt zakończy się prezentacją efektów w czerwcu 2011 roku.
6 czerwca miało miejsce podsumowanie III etapu Projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, realizowanego przez mgr Joannę Muchę pod hasłem „Każde dziecko jest zdolne — Bajkowy świat małych odkrywców” . Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W spotkaniu uczestniczyli: Burmistrz Wieruszowa — Bogdan Nawrocki, Radny Rady Miejskiej — Mirosław Gabas, Sołtys Pieczysk — Helena Ostrycharz, Przewodnicząca Rady Rodziców — Aldona Kos, Jerzy Przybył — Redaktor ITP, Dyrektor Szkoły — Magdalena Gabas oraz rodzice uczestników projektów. Głównym celem Projektu skierowanego do pierwszoklasistów było wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywało się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Pierwszoklasiści wystąpili z przedstawieniem pt. „Czerwony Kapturek” i inscenizacją utworów Juliana Tuwima i Jana Brzechwy. Mali aktorzy popisali się nie tylko sztuką prezentacji a także wspaniałymi strojami i scenografią.