Projekt „ Z ekologią za pan brat od najmłodszych lat — edukacja ekologiczna
w Szkole Podstawowej w Pieczyskach”
współfinansowany ze środków
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzi
„Z ekologią za pan brat od najmłodszych lat — edukacja ekologiczna w Szkole Podstawowej w Pieczyskach” to tytuł projektu realizowanego od 1 lutego. Projekt jest współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu pn. „ Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach w roku szkolnym 2015/2016”. Wartość ogólna zadania: 16.298,30 w tym wysokość dofinansowania — 14 380,00, udział własny — 1910,00. Projekt zakłada wycieczkę do Gminnej Oczyszczalni Ścieków w Wieruszowie, konkurs dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum pt. „Na tropie dzikich wysypisk śmieci” (w kwietniu do szkół zostanie przesłany regulamin), szkolny konkurs „ Zbieramy surowce wtórne”, który został ogłoszony w momencie rozpoczęcia projektu i trwać będzie do czerwca, zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej dla przedszkolaków i uczniów kl. I – VI zakładające m.in. realizację zagadnień dotyczących segregacji odpadów, recyklingu, oszczędzania wody, ekologii w polu i w ogrodzie, powietrza i jego zanieczyszczenia, energii i sposobów na jej oszczędzanie.
Kilka słów o zajęciach
Klasa II realizuje program edukacji ekologicznej „MŁODZI EKOLODZY”. Nadrzędnym celem tego programu jest skuteczne i efektywne kształtowanie postaw dzieci zgodnych z etyką ekologiczną. Program służy nie tylko pogłębieniu i poznaniu nowej wiedzy , ale pobudza aktywność dzieci i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy. Mają temu służyć różne formy pracy: wycieczki tematyczne, lekcje z zastosowaniem aktywnych metod pracy, gry i zabawy o tematyce ekologicznej, pogadanki, rozmowy, aktywny udział w konkursach związanych z ekologią, wykonywanie albumów tematycznie związanych z poszczególnymi treściami. Treści programowe zgrupowane zostały wokół dwóch bloków tematycznych: 1. Poznajemy bliższe i dalsze środowisko.
2. Wszystkim nam potrzebne jest środowisko. Na placu szkolnym zbudowany został ogródek meteorologiczny do obserwacji pogody z termometrem, wiatromierzem i deszczomierzem. Uczniowie założyli też hodowlę roślin w mini szklarni klasowej. Zajęcia urozmaicają ciekawe środki dydaktyczne zakupione w ramach projektu: gry dydaktyczne, kolorowe plansze ścienne i ciekawa literatura. Wyruszając na wycieczki uczniowie zabiorą ze sobą worek młodego entomologa-poszukiwacza owadów oraz lornetki. Pracując w 2 bloku tematycznym dzieci zostaną zapoznane z podstawowymi pojęciami ekologicznymi i ochrony środowiska, z roślinami i zwierzętami chronionymi w Polsce. Nauczą się zachowań przyjaznych dla środowiska. Po realizacji programu „MŁODZI EKOLODZY” uczniowie powinni podejmować działania proekologiczne we własnym życiu i najbliższym otoczeniu. Powinni czuć się odpowiedzialni za środowisko, w którym żyją. Nabędą umiejętności obserwowania środowiska naturalnego. Będą umieli wykorzystać wiedzę zdobytą na zajęciach w praktyce.
Ciekawostki dotyczące zajęć
Podczas zajęć uczniowie oraz dzieci z oddziału przedszkolnego prowadzili dyskusje na temat: Do czego potrzebna jest woda. Ułożyli schemat krążenia wody w przyrodzie. Omówili zagadnienie zanieczyszczenia wód w zbiornikach naturalnych i sztucznych oraz przeanalizowali przyczyny ich zanieczyszczeń. Rysowali na temat: O co prosi ludzi rzeka. W czasie kolejnych zajęć będą eksperymentowali, poznawali zasady ochrony środowiska poprzez edukacyjne gry planszowe i zabawy dydaktyczne. Poznają również zasady zdrowego jedzenia i sposoby kupowania zdrowych produktów. Realizowany projekt niewątpliwie jeszcze bardziej pogłębi wśród naszych uczniów i dzieci z oddziału przedszkolnego wiedzę i zainteresowania ekologią. Staną się oni świadomi zagrożeń, jakie powoduje człowiek poprzez nieprawidłowe użytkowanie zasobów przyrody, a szkoła wzbogaciła się o nowe materiały edukacyjne. Wszyscy chętnie uczestniczą w zajęciach ponieważ trudne tematy podejmowane są w sposób atrakcyjny i przyjazny dla dziecka.
Kilka zdań o zajęciach
Uczniowie klas IV – VI uczestniczą w zajęciach koła ekologicznego, których priorytetem jest rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz wrażliwości ekologicznej, dostrzeganie zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska.
Na zajęciach uczniowie przeprowadzać będą doświadczenia związane z zanieczyszczeniem wody, powietrza i gleby, poznają przyczyny zanieczyszczenia okolicy w której mieszkają i sposoby poprawy stanu środowiska. Poznają również sposoby efektywnego oszczędzania energii zamieniając się w „elektrycznych detektywów”. Uczniowie będą tropić „dzikie” wysypiska śmieci, a także uczyć się selektywnej segregacji odpadów, poznają odnawialne i nieodnawialne źródła energii. Wszystkie zajęcia wzbogacone są pomocami dydaktycznymi, które w namacalny sposób pokazują uczniowi treści realizowane na kole ekologicznym.
Koło ekologiczne w kl. III
Zakłada realizację zagadnień z zakresu ekologii, ochrony przyrody jak również zagrożonych gatunków roślin oraz zwierząt. Ich celem jest potrzeba szerokiego spojrzenia na zagadnienia ekologiczne oraz wzrost świadomości uczniów, którzy swoją aktywną postawą przyczynią się do propagowania właściwych zachowań i działań na rzecz otaczającego nas środowiska.
Projekt realizowany jest w klasie I od marca w wymiarze jednej godziny tygodniowo i w oddziale przedszkolnym w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Podczas zajęć uczniowie oraz dzieci z oddziału przedszkolnego prowadzili dyskusje na temat: Do czego potrzebna jest woda. Ułożyli schemat krążenia wody w przyrodzie. Omówili zagadnienie zanieczyszczenia wód w zbiornikach naturalnych i sztucznych oraz przeanalizowali przyczyny ich zanieczyszczeń. Rysowali na temat: O co prosi ludzi rzeka. W czasie kolejnych zajęć będą eksperymentowali, poznawali zasady ochrony środowiska poprzez edukacyjne gry planszowe i zabawy dydaktyczne. Poznają również zasady zdrowego jedzenia i sposoby kupowania zdrowych produktów. Realizowany projekt niewątpliwie jeszcze bardziej pogłębi wśród naszych uczniów i dzieci z oddziału przedszkolnego wiedzę i zainteresowania ekologią. Staną się oni świadomi zagrożeń, jakie powoduje człowiek poprzez nieprawidłowe użytkowanie zasobów przyrody, a szkoła wzbogaciła się o nowe materiały edukacyjne. Wszyscy chętnie uczestniczą w zajęciach ponieważ trudne tematy podejmowane są w sposób atrakcyjny i przyjazny dla dziecka.
Wycieczka do oczyszczalni ścieków w Wieruszowie
15 kwietnia uczniowie klas IV- VI udali się gminnej oczyszczalni ścieków w Wieruszowie. Tam mieli możliwość zapoznania się z zasadami działania oczyszczalni zmodernizowanej trzy lata temu. Uczniowie obejrzeli pompownie, piaskowniki, reaktory biologiczne, osadniki, odbiorniki ścieków oczyszczonych. Pracownik oczyszczalni tłumaczył działania poszczególnych urządzeń, objaśniał metody oczyszczania, jak wykorzystuje się osad po oczyszczeniu wody, jakie organizmy biorą udział w tym procesie. Uczniowie dowiedzieli się, ile ścieków jest obecnie oczyszczane w ciągu doby i co ostatecznie się z nimi dzieje.
Po tej wycieczce nikt z uczestników nie miał już żadnych wątpliwości, że wodę trzeba oszczędzać i chronić od zanieczyszczeń. Poznanie niektórych procesów uzmysłowiło również, ile pracy i pieniędzy należy włożyć w oczyszczenie wody, aby ostatecznie mogła trafić do Prosny.
„Na tropie dzikich wysypisk śmieci”
W epoce segregacji odpadów, kompleksowych usług w zakresie ich odbioru, różnorodnych działań z zakresu ekologii np. „Sprzątanie Świata”, powiatu na wiosnę — problem dzikich wysypisk, na terenie Gminy Wieruszów, nie powinien istnieć. Wychodząc z takiego założenia nasza szkoła ogłaszając regulamin konkursu „Na tropie dzikich wysypisk śmieci” zobowiązała uczestników do zlokalizowania tylko jednego dzikiego wysypiska śmieci w najbliższej okolicy. Okazało się, że grupy ekologicznych detektywów odkryły ich znacznie więcej. Konkurs jest jednym z działań w projekcie współfinansowanym przez WFOŚiGW w Łodzi. Zaproszenie do poszukiwania wysypisk przyjęło Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II, Szkoła Podstawowa w Teklinowie, Wyszanowie i Pieczyskach. Efektem pracy czteroosobowych zespołów jest dziewięć prezentacji dowodzących, że w naszych miejscowościach jest jeszcze dużo do zrobienia w zakresie dbania o środowisko. Do pracy w komisji konkursowej zostali zaproszeni nauczyciele ze szkół biorących udział, informatyk i pracownik Wydziału Gospodarki Nieruchomością i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego. Wyniki konkursu przedstawiają się następująco:
w kategorii szkoła podstawowa:
I miejsce – Szkoła Podstawowa w Teklinowie – Mateusz Kupczyk, Konrad Gajewski, Kacper Poprawa, Mateusz Juszczak (54 pkt)
II miejsce — Szkoła Podstawowa w Pieczyskach – Wiktoria Małyska, Kornelia Figiel, Hubert Szczepański, Piotr Mrożek (53 pkt)
III miejsce – Szkoła Podstawowa w Wyszanowie – Patrycja Marczak, Jadwiga Zawidzka, Celina Kędzierska, Oliwia Pruchnicka (45 pkt)
w kategorii gimnazjum:
zespoły reprezentujące Gimnazjum nr 1
I miejsce — Gracjan Wojcieszko, Dawid Sodomski, Jakub Hącia, Hubert Ceglarek (60 pkt)
II miejsce — Anna Nawrocka, Oliwia Nikodem, Małgorzata Winkowska, Kamila Mora (54 pkt)
III miejsce — Dominika Łuczak, Ewa Bartoszek, Konrad Łuczak, Jakub Mikołajczyk (49 pkt)
wyróżnienie — Ewa Sołtysik, Wiktoria Trzeciak, Marta Gabas, Alicja Bystrek (42 pkt)
Konkurs ekologiczny dla uczniów pt. „Zbieramy surowce wtórne”
Do konkursu przystąpiła większość uczniów i prawie wszystkie przedszkolaki. Łącznie zebrano: 748,12 kg makulatury, 177,90 kg korków plastikowych, 36,93 kg puszek aluminiowych
W kategorii: Makulatura:
I miejsce — Tomasz Kos – klasa III – 204 kg
II miejsce – Adam Lisiecki – grupa 3–4 latki – 168,50 kg
III miejsce – Podawacz Jakub –klasa IV – 94 kg
W kategorii: Korki plastikowe:
I miejsce – Hanna Znamirowska – klasa I – 16,80 kg
II miejsce – Szymon Podawacz – klasa VI – 13,80 kg
III miejsce – Oliwier Semba – klasa II – 12,50 kg
W kategorii: Puszki aluminiowe:
I miejsce — Wiktor Lisiecki – grupa 3–4 latków – 21,88 kg
II miejsce – Magdalena Ferdynus – grupa 3–4 latki – 6,52 kg
III miejsce – Trała Julia – klasa I – 5,70 kg
Nagrody zostaną wręczone w czasie spotkania z okazji podsumowania projektu 22 czerwca 2016 r.
Podsumowanie Projektu
22 czerwca w sali OSP w Pieczyskach podsumowaliśmy realizację projektu „Z ekologią za pan brat od najmłodszych lat — edukacja ekologiczna w Szkole Podstawowej w Pieczyskach”. Zaproszenie do udziału w podsumowaniu przyjęli: Radny Rady Miejskiej pan Dawid Boryczko, uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej w Pieczyskach, przedstawiciele Szkoły Podstawowej w Teklinowie, Wyszanowie i Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Wieruszowie wraz z opiekunami. Spotkanie rozpoczęło przedstawienie trzecioklasistów będące nie tylko z tytułu odpowiedzią na pytanie „Jak rozweselić Ziemię?” Myśl przewodnia spotkania – słowa Sir Petera Scotta „Im więcej będzie pośród nas ludzi zainteresowanych światem przyrody i żyjących z nim w zgodzie, tym większe będą szanse na to, że świat ten zostanie zachowany” znalazły odzwierciedlenie w prezentacji multimedialnej przedstawiającej działania podejmowane w ramach projektu: zajęcia dodatkowe w oddziale przedszkolnym, koło ekologiczne w klasie I, II, III, koło przyrodnicze w klasach IV-VI, wycieczka do Gminnej Oczyszczalni Ścieków w Wieruszowie, szkolny konkurs „Zbieramy surowce wtórne”, gminny konkurs ekologiczny dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych „Na tropie dzikich wysypisk śmieci”. W czasie spotkania, zwycięzcom i wyróżnionym, wręczono nagrody rzeczowe.
Projekt w ujęciu statystycznym:
- budżet projektu: 16298,30 (w tym dotacja WFOŚiGW w Łodzi: 14387,00, udział własny: 1911,30),
- czas trwania projektu: 01.02–30.06.2016r.,
- godziny zajęć z zakresu edukacji ekologicznej — 60,
- zajęcia edukacyjne nt. „Czysta woda zdrowia doda” w klasach I‑III — 3 godziny,
- liczba wycieczek edukacyjnych — 1,
- zlokalizowane i udokumentowane dzikie wysypiska śmieci w Gminie Wieruszów – 9,
- zebrano 748,12 kg makulatury, 177,90 kg korków plastikowych, 36,93 kg puszek aluminiowych,
- konkursy: szkolny — 1, gminny – 1.